Linktip

Auto + toebehoren


In deze rubriek kunt u allerlei informatie vinden op het gebied van automobielen en allerlei zaken wat hier aan toebehoren. Naast website's van de diverse automerken kunt u hier ook doorverwijzigingen vinden naar bedrijven die auto gerelateerde artikelen verkopen, autoverzekeraars, autofinancieringen.
Ook wordt er aandacht gegeven aan de geschiedenis van de auto en bepaalde exclusieve automerken worden nader toegelicht. Ook kunt u hier informatie vinden over autosport in het algemeen. Wat zijn de toekomstverwachtingen van de auto en op met wat voor vorm van brandstof en/of energie zal dit gaan gebeuren.


geschiedenis van de auto
Algemeen wordt aangenomen dat de eerste automobielen met verbrandingsmotor op benzine zo goed als gelijktijdig werden gebouwd door verschillende bedenkers die onafhankelijk van elkaar werkten. Voor dit aan de orde was ontdekte een Joodse chemist, Abraham Shreiner, eerst de brandstof met de naam benzine, deze werd in het begin van het automobieltijdperk nog bij de apotheek werd verkocht. De uitvinder uit België Etienne Lenoir bouwde in 1862 zijn eerste automobiel met een verbrandingsmotor. De Duitser Nikolaus Otto gebruikte een nieuw systeem met vier zogenaamde takten dit was in 1878. Gottlieb Daimler patenteerde de eerste succesvolle hoge snelheid verbrandingsmotor (1885). De Duitser Carl Benz bouwde zijn eerste automobiel in 1885 in het Duitse Mannheim. In 1886 bouwden Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach in Stuttgart hun eerste auto. Zij waren tevens de uitvinders van de motorfiets. De Oostenrijker Siegfried Marcus tenslotte, werkte in Wenen aan een auto. De vrouw van Benz maakte een succesvolle proefrit van  een klien 100 km met de auto van haar man. Die kon daarop enkele tientallen van zijn auto's verkopen. Dankzij dit succes wordt Carl Benz bij velen gezien als de vader van de automobiel. De grootste verbeteringen aan de zware-olie motor zijn gedaan door Rudolf Diesel van Duitsland die zijn eerste patenten nam in 1892. In België was de eerste auto de Vincke, die in Mechelen ontwikkeld werd en in 1895 op de markt kwam. De Nederlandse Eysink was de eerste Nederlandse automobielbouwer, hoewel Sibrandus Stratingh in 1834 al een stoomauto gebouwd had.


toekomst van de auto
De auto van de nabije toekomst zal steeds beter inspelen op de mens en zijn verlangens. De bestuurder krijgt allerlei relevant  informatie over bijvoorbeeld weersomstandigheden en over de actuele verkeerssituatie. Hem zal de weg gewezen worden en hij zal in alle veiligheid met met diverse mensen kunnen comuniceren. Deze en nog een heleboel andere voorzieningen zullen door een computer via verschillende kanalen de auto in gebracht worden. Het multimedia ascpect zal in de toekomst zeer belangrijk worden. Vanuit de auto kunt u allerlei zaken regelen die u vervolgens thuis niet meer hoeft te doen. Met autopech zullen praatpalen overbodig worden veel problemen kunnen over afstand met software worden opgelost.
Gegevens van de bestuurder (eigenaar + medegebruikers van de auto) , zoals rijstijl, de af- en instelling van het stuur, de stoel en de achteruitkijkspiegels zullen worden opgeslagen in een geheugen en op elk ogenblik geactiveerd worden. Het plezier in het rijden zal dus erg stijgen. Door het comfort binnen de auto zal het gaan functioneren als een tweede thuis of werkplek.
Hier een kleine opsomming van wat de  toekomst ons allemaal wellicht gaat brengen. De gegevens op het dashboard worden in de toekomst waarschijnlijk op de voorruit zichtbaar gemaakt, zodat de bestuurder zijn ogen goed op de weg gericht kan houden. Verstelbare pedalen. Een voor iedere zitplaats afzonderlijke temperatuursregeling die ook de luchtvochtigheid regelt. De gordels en de airbags comuniceren met elkaar en zullen bij een ongeluk samen reageren op de ernst van de botsing. Als de auto geopend wordt zullen de gegevens van de bestuurder worden doorgevoerd en zullen de pedalen en de stoel zichzelf afstellen. Het reservewiel komt te vervallen. De spanning van de banden wordt automatisch gemeten en als de druk langzaam afneemt word dat gemeld. Sommige banden hebben een vloeistof en die dicht het gat van binnen onder het rijden. 
Een zuiniger brandstofverbruik is bij de ontwikkelaars van automobielen tegenwoordig zeer belangrijk. We zullen in de toekomst ons verplaatsen in lichtere automobielen die zeer zuinig omgaan met een tank  brandstof. Al de oplossingen die nu worden uitgevonden zullen er voor zorgen dat we over tien jaar een kwart minder zullen verbruiken. De auto’s van de toekomst zullen weinig schadelijke stoffen meer uitstoten. Er zijn zelfs verwachtingen dat de lucht die er uitgaat schoner is dan de lucht die er in gaat.
Ook zal er in de toekomst op alternatieve brandstof gereden worden, zoals waterstof. Bij de zoektocht naar een schone brandstof voor de toekomst is waterstof de belangrijkste . Het is de enige brandstof waarbij geen schadelijke stoffen vrijkomen tijdens de verbranding. Benzine, Diesel en gas zijn brandstoffen die de langste tijd hebben gehad.

Maak jouw eigen website met JouwWeb